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Gli Immigrati / The Immigrants

  • Dal 22 al 30 marzo 2016
  • Incontro con l’artista: martedì 22 marzo, ore 18:00
  • Ho lasciato casa per venire alla Scuola sapendo che avrei esposto in una mostra. Ero conscia che avrei avuto bisogno di più stampe di quante potessi produrne in 3 o 4 settimane.

    Per questo ho pensato alla mia serie:“Gli Immigrati”che spero risulti interessante. Questo lavoro è iniziato con un viaggio a Berlino. Il primo giorno sono stata in visita a Reichstag. Indossavo diversi strati di vestiti, un cappellino di lana, due paia di calze, stivali foderati, ma avevo ancora freddo. Lì in piedi, congelando, tutto quello a cui riuscivo a pensare erano gli schiavi dei campi di concentramento, vestiti solo di stracci e scarpe di recupero. Mi sono resa conto per la prima volta di essere una parte infinitesimale di questa tragedia.

    Più tardi, quando ho visto che mio marito mi aveva scattato una foto mentre ero persa in questi pensieri, ho compreso che sembravo proprio una sfollata; sembravo anche io qualcuno che stava per essere deportato, o in attesa di essere portato via da un treno. C’era un aspetto iconico e senza tempo in quella foto.

    Tornata a casa ho deciso di essere parte della storia e mi sono fotografata con gli stessi abiti, creando una silhouette. Questa immagine è divenuta la base per tutto il mio processo di sperimentazione, con legno, linoleum, tessuto, incisione, serigrafia o collagraph.

    Di recente, mi sono interessata anche alle ruote dentate ed agli ingranaggi e sto ancora cercando di capire perchè mi attraggano.


    Before I left home to come to the Scuola I knew that I was going to have an exhibit in the gallery. I knew that I would need more work than I could possibly produce in 3 to 4 weeks. So, I pulled out a body of work that I call “Immigrants” which I hoped would be interesting to my colleagues.

    This work started on a frozen January day in Berlin. It was our first day of touring; we went to look at the Reichstag. I was wearing many layers of clothing, a warm hat, two pairs of socks, lined boots and I had my bag of guidebooks. Standing there, freezing, all I could think about was concentration camp slave laborers dressed only in rags and terrible shoes. As much as I have read about the camps, it was this moment of being in a place I had seem so many times in newsreels, that brought an infinitesimal part of the tragedy to me in a personal way. I felt like someone who was returning to the scene of loss and pain rather than seeing it for the first time. Later, when I saw that my husband had taken a picture of me as I was lost in these thoughts, I imagined that I looked like a displaced person, perhaps someone who was being deported or waiting to be taken away on a train. There was an iconic and timeless aspect to the image.

    When we returned home I photographed myself in the same clothing and created a silhouette. These images became the basis for a body of work which I also use as a jumping off point when I am trying out new materials and methods such as laser cut paper, wood and fabric, lino cut prints, etchings, screen-prints and collagraph prints.

    A new body of work has recently emerged. As I look at some of the immigrant images I am drawn to the parts that have been appropriated from engravings of machinery, particularly cogs and gears. Working on the new prints is a process of coming to understand what these images mean to me.


    Liz is president of Boston Printmakers. More information on:
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